Tècniques d’Estudi: El Subratllat
A l’article anterior, vem comentar que tractariem cadascun dels punts que ens ajudaria a estudiar i a comprendre millor allò què estudiem.
El concepte del què parlarem en aquest cas, és del Subratllat.
El subratllat és una bona tècnica d’anàlisi del contingut del text i ajuda a realitzar una lectura comprensiva així com una síntesis del mateix.
Subratllar consisteix en destacar en el text alguna paraula, frase o part del contingut que volem ressaltar. Això ens aporta grans avantatges:
– facilita l’estudi actiu,
– personalitza l’estudi fent-lo motivador,
– permet diferenciar les idees principals,
– augmenta la concentració,
– simplifica les fases següents (resum i esquema) i
– facilita el repàs i la precisió del text.
A més, la lectura del subratllat, permet recuperar allò més important del text.
La Tècnica del Subratllat implica:
– Llegir, entenent les idees que el text inclou.
– Seleccionar, realitzant marques o senyals previs sobre el text (marcar idea principal, conceptes importants, …)
– Subratllar en una segona lectura.
La lectura comprensiva és un requisit previ fonamental. Aquesta, es caracteritza per interpretar el significat del text, és a dir, aprofundir en el contingut i en les idees.
Quan realitzem el subratllat cal fer algunes marques que ens ajudin a diferenciar les idees principals de les secundàries, així com les paraules clau.
Consells per a realitzar un subratllat aderquat:
- Subratllar en una segona lectura, ja que en aquesta és quan tenim una visió i estructura global del text.
- Subratllar paràgraf per paràgraf. Habitualment cada paràgraf té una idea principal.
- Marcar les paraules claus.
- Evitar subratllar paraules desconegudes. Quan apareguin, buscar el seu significat.
- Subratllar el mínim necessari.
- Utilitzar un codi personal que ajudi a facilitar el significat d’allò estudiat.
- Evitar estudiar d’un llibre subratllat per una altra persona.
Seguint aquests passos aconseguirem realitzar una bona tècnica del subratllat, el qual ens servirà, a més, de gran ajuda per les tècniques del resum i l’esquema.
Font:
Ballenato, G. (2010). Técnicas de estudio. El aprendizaje activo y positivo. Madrid: Ediciones Pirámide.
Leave a reply
Leave a reply