Dificultats per l’estudi
A vegades, ens podem trobar amb nois i noies que poden presentar una sèrie de dificultats per l’estudi, ja sigui per problemes de concentració, manca de base,… que s’han d’anar superant.
Amb aquest petit article, es vol fer esment bàsicament als 8 problemes més habituals:
– Manca de dots naturals: molt freqüent entre la creença dels estudiants. Aquests s’han de convèncer que no estan en inferioritat de condicions davant als altres i se’ls hi ha de fer veure que tenen altres qualitats que la resta no tenen.
– Mandra: aquest és un dels enemics més difícils de combatre. Aquell que és mandrós fa la feina amb desgana, sense interès i a més, s’avorreix en el seu temps lliure.
Aquests alumnes es solen autoenganyar fent veure que estudien. El què es pot aconsellar en aquests casos, és començar tots els dies per estudiar una mica només arribar a casa. Els menors de 10 anys, podria ser 15 o 20 minuts cada dia; els de10 a14 anys, 45 minuts.
– Manca d’organització: serien aquells alumnes que fan vàries tasques alhora, és a dir, van fent les tasques a mesura que recorden que les han de fer, interrompent aquelles que estan fent i deixant-les a mitges. Per això, és important que es prepari prèviament allò que es necessitara per l’estudi, de manera que no podrà passar a una altre matèria sense acabar la que està fent.
– Estudi en els últims dies: aquests sí que estudien, però només un parell de dies abans de l’examen, per tant els hi falta el temps necessari per a que la memòria assimili allò estudiat i ho comprengui.
Una possible orientació per aquests seria estudiar una mica tots els dies, tinguin o no, deures o matèria per estudiar.
– Dificultats de concentració: hi ha nens que els hi costa concentrar-se. Des de que s’asseuen fins que comencen pot haver passat una mitja hora.
Per ells, una proposta seria començar a una hora fixa cada dia per a aconseguir un bon rendiment. Si una persona s’acostuma a fer l’esforç de concentrar-se cada dia a la mateixa hora, passat un parell de setmanes, possiblement el nen tingui major facilitat per concentrar-se a aquella hora.
La televisió i els videojocs cansan el cervell i fa malbé la capacitat de concentració. És millor una estona de lectura abans de posar-se a estudiar que estar davant del televisor.
– Problemes de comprensió. Dificultat per a la lectura: seria aquell alumne que si se li explica el tema l’entén i l’aprèn enseguida, però si se la d’aprendre ell sol amb el llibre sembla mostrar dificultats. A més es sent defraudat per què tot l’esforç realitzat no dóna resultats.
És important que pugui realitzar resums i/o esquemas, amb o sense ajuda, que li facilitin entendre allò que ha d’estudiar. A més seria adequat realitzar els mètodes per millorar la comprensió i la velocitat lectora.
– Ansietat, angoixa, inseguretat: serien els alumnes que per un excés de por al suspens s’angoixen. És possible que per tota una sèrie de males experiències perdin la confiança en sí mateixos i es sentin atabalats.
Aquest se’ls hi podria donar seguretat valorant el seu esforç, reforçant la confiança en la seva capacitat, els petits èxits,… i després ensenyant a controlar l’ansietat mitjançant la relaxació (per exemple respirant fons unes tres o quatre vegades).
– Timidesa, no preguntar: aquests podrien tenir vergonya de preguntar, por al ridícul, a quedar malament davant dels seus companys, i així, amb el “no puc” no s’enfrontarien als seus problemes.
Un consell podria ser superar la por al ridícul i preguntar, com un punt d’esforç personal.
Leave a reply
Leave a reply