Pautes de treball en la dislèxia: ortografia i consciència fonológica.
La dislèxia és un dels trastorns de l’aprenentatge més comuns en la població infantil i adolescent, resultant un trastorn que té la seva continuitat en la població adulta. No obstant, un bon treball psicopedagògic durant la infantesa i l’adolescència pot ajudar en gran mesura a que la incidència de la dislèxia sigui el menys baixa possible en el desenvolupament acadèmic dels estudiants i que tingui una menor rellevància quan ja són adults.
La lectura és un tema que hem tractat en diferents ocasions en el blog i és la principal afectació que es dona en la dislèxia, junt amb l’escriptura. Hem de tenir present que
Activitats de treball de la ortografia
- Visualització de paraules: (10 paraules o grups de 2 paraules)
- Visualitzar paraules d’us freqüent, especialment aquelles que tenen certa complexitat, per incloure vocals neutres, o àtones, així com paraules que poden portar a confusió sobre si van juntes o separades com “es va”, sobretot amb paraules sense significació directe.
i. La visualització ha de ser en negre sobre fons blanc i amb un tamany relativament gran.
- Recordar visualment la paraula, sent capaç de “veure-la” mentalment i a partir d’aquí:
i. Deletrejar-la cap endavant, si hi ha més d’una paraula ha d’especificar l’espai i si hi ha accents també.
- Si s’equivoca ha de tornar a fer la visualització.
ii. Deltrejar-la cap enrere.
iii. Escriure-la
Amb nens i nenes de cicle superior i l’ESO es pot fer servir l’aplicació de Daniel Gabarró a Edudigital que resulta una bona eina per a treballar l’ortografia tant catalana com castellana.
Exemples d’activitats de treball de la Consciència Fonològica
- Consciència fonològica: (tasques orals)
- Cercar rimes (aquest tema li resulta molt difícil)
i. Buscar dues paraules que acabin igual que una proposada, per exemple: roda, boda, moda, cansada, …
- Canvis consonàntics
i. Proposar una paraula i realitzar canvis en les consonants d’aquesta:
- Per exemple: habitació
- La b per una p: hapitació
- La c per una t: habitatió
- …
- Paraules desordenades:
i. Presentar paraules desordenades oralment d’un camp semàntic determinat i que ella oralment les hagi de recomposar. Iniciar amb paraules de màxim 3 síl·labes:
- Per exemple: Camp semàntic mobles
- Proposta: ma ri ar
- Solució: Armari
- …
- Escriptura espontània
- Proposar un parell de paraules i escriure una oració en la que apareguin ambdues de forma espontània.
i. Per exemple: avió i roda
ii. Solució La roda de l’avió es va punxar abans de sortir de l’aeroport.
- Lectura lenta i fixant-se en com ha escrit les paraules i correcció dels errors.
- Si hi ha alguna errada que hagi comés i no l’hagi percebut corregir-la, a no ser que es tracti d’una norma ortogràfica massa complexe.
Podeu trobar més exemples d’activitats de treball de la consciència fonològica a la Dislexia.net, en concret a http://www.ladislexia.net/como-ayudar-a-mi-hijo-dislexico/
Leave a reply
Leave a reply