A mesura que els curs acadèmics van avançant les tasques d’estudi i les exigències acadèmiques augmenten, fet que pot provocar que alguns alumnes que fins ara no havien experimentat cap tipus de dificultat en el seu rendiment escolar, puguin començar a patir dificultats per a resoldre eficaçment les exigències escolars, especialment en els canvis d’etapa, quan s’inicia l’ESO o el Batxillerat. Els canvis en les metodològies d’enssenyament i la necessitat creixent d’una major autonomia en els processos d’aprenentatge poden portar a alguns alumnes a mostrar-se ineficaços a l’hora de resoldre les demandes escolars.
Enfront aquests casos, en el cas que no hi hagi cap trastorn d’aprenentatge no diagnòsticat o encobert durant les etapes anteriors, potenciar l’adquisició de tècniques d’estudi i millorar els processos de planificació poden permetre als alumnes tornar a presentar un rendiment acadèmic adequat, al mateix temps que pot caldre reforçar algunes habilitats instrumentals bàsiques com la comprensió lectora o l’expressió escrita.
Alguns símptomes que ens poden fer pensar en una manca d’estrategies d’estudi podrien ser els següents:
Elevada dedicació horària i escassos resultats escolars
Baix rendiment en els examens malgrat haver estudiat convenientment
Falta de comprensió de continguts d’estudi
Dificultats en la gestió del temps
Falta de temps per acabar les tasques escolars
Acumular tasques sense acabar o no realitzar l’entrega d’aquestes quan correspon
No estar al corrent de les tasques i examens a realitzar
Falta d’organització per a completar les tasques exigides